niedziela, 18 sierpnia 2013

Alkoholik. Instrukcja Obsługi- Jolanta Reisch- Klose, Ewelina Głowacz









Autor: Jolanta Reisch- Klose, Ewelina Głowacz
Tytuł: Alkoholik. Instrukcja obsługi.
Wydawnictwo: Erica
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 271






W Polsce liczba osób uzależnionych od alkoholu to 2% populacji, czyli ok 800 tyś. Oprócz tego styczność z alkoholem ma 4% populacji, ok. 1,5 mln, są to osoby żyjące w otoczeniu alkoholika. Również na 1,5 mln osób składają się dzieci wychowywane w rodzinach alkoholików. Osoby pijące szkodliwie to aż 5-7% populacji, czyli 2-2,5 mln. Dodatkowo 2 mln osób to ofiary przemocy domowej w rodzinach z problemem alkoholowym. [źródło]

Alkoholik. Instrukcja obsługi, to książka autorstwa Jolanty Reisch- Klose oraz Eweliny Głowacz. Jolanta to dziennikarka prasowa i radiowa, autorka opowiadań dla dzieci, jednocześnie Redaktor naczelna Magazynu Przedsiębiorcy Śląsk Cieszyński i Podbeskidzie. Ewelina Głowacz, zaś była psychoterapeutką systemową, certyfikowaną specjalistką terapii uzależnień. Była, ponieważ rok temu na skutek operacji, która miała jej pomóc schudnąć (bardzo tego pragnęła) odeszła z tego świata. Po co w taki razie ta książka? „Życie z alkoholikiem boli. Ta książka ma sprawić by bolało mniej.”[okładka]

Lektura jest poświęcona problemowi jakim jest alkoholizm. Nadaje się dla każdej osoby, która w mniejszym lub większym stopniu zetknęła się z tym uzależnieniem. Odpowiada na wiele trudnych pytań, pokazuje jak można poradzić sobie z alkoholizmem, wskazuje gdzie takie osoby powinny się udać po pomoc. Szczególnie treść kierowana jest do współuzależnionych kobiet. Daje rady, jak zachować się w poszczególnych trudnych sytuacjach. Na pewno nie jest to książka, która „mydli oczy” autorki od początku nastawiają na to, że niekoniecznie będzie łatwo, ponieważ alkoholizm jest chorobą nieuleczalną.

Książka jest napisana bardzo przyjemnym i bezpośrednim językiem. Autorki od początku wyjaśniają, że lektura nie jest w żadnym wypadku formą terapii i oprócz tego trzeba udać się osobno do odpowiednich specjalistów. Oczywiście jest wyjaśnione jacy terapeuci są najlepsi. Pokazuje również, że pomimo tego, iż nasi bliscy się nie leczą to bardzo istotną kwestią jest by współuzależnione kobiety zaczęły się leczyć. Ktoś spyta, jak to? Mam się leczyć, przecież to nie ja jestem chora? Jednak wszystko wskazuje na to, że tak. Jeżeli w domu jedna osoba jest uzależniona to cała rodzina choruje. Terapia dla współuzależnionych wielokrotnie pomaga, wskazuje jak powinno się postępować z osobą uzależnioną. Autorki w tej książce wyjaśniły wszystko bardzo dokładnie może, być ona dla wielu dobrym „pierwszym krokiem”. 

Pozytywne nastawienie pisarek przekonuje, by udać się na terapię, która może bardzo pomóc. W lekturze znajdujemy wiele przytoczonych historii rodzin. które zmagały się z alkoholizmem. Jest to bardzo dobre na „otworzenie oczu” wielu osobom, które nie chciałyby podobnie skończyć. 

Ja na szczęście w najbliższej rodzinie nie mam osoby uzależnionej jednak wiem, że naokoło mnie jest wiele osób, które stykają się z tym problemem. Ta książka jest właśnie dla takich osób. Wskazuje jakich błędów nigdy nie powinno się popełniać wobec alkoholika. Polecam wszystkim kobietom, które są współuzależnione jest to bardzo dobre źródło wiedzy. Polecam również osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś na temat tego paskudnego uzależnienia, które sprawia, że ludzie są „bez uczuciowi”.

„Kochać alkoholika to trudna miłość. Może się wydawać, że im bardziej się kocha, tym bardziej boli. Czasami im bardziej osoba współuzależniona stara się, tym bardziej nie wychodzi.[…] Ta książka jest dla tych, którzy na co dzień przeżywają tę trudną miłość.”[s.10]



Recenzja ukazała się również na:



19 komentarzy:

  1. Choć alkoholizm mnie ani mojej rodziny na szczęście nie dotknął, myślę, że książkę warto znać pomimo tego.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Instrukcję obsługi alkoholika" to przeżyłam na własnej skórze, myślę, że książki już nie potrzebuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytam kiedyś na pewno, bo mam w najbliższym otoczeniu taką osobę. W dodatku nie wszystkie osoby faktycznie uzależnione są wzięte pod uwagę w statystykach; nie każdy alkoholik przyzna się do tego, że ma problem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cóż, temat chyba w obecnych czasach nazbyt na tapecie. Ja uciekam od takiej literatury, z przeróznych powodów. jednak recenzja naprawdę dobrze napisana, aż miło się czyta ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka zdecydowanie przydatna - ja na szczęście nie mam żadnego alkoholika w najbliższej rodzinie, ale mimo wszystko.uważam, że książka warta przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka na pewno przydatna, ale ja chyba nie byłabym w stanie jej przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Warto zapoznać się z taką pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam już jedną recenzję tej książki i stwierdzam, że na pewno jest ona warta poznania, ale póki co nie chcę zajmować sobie głowy takimi ciężkimi tematami.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Na szczęście nie zetknęłam się z tym problemem w mojej rodzinie, więc na razie nie zapoznam się z pozycją.

    OdpowiedzUsuń
  10. Miałam już okazję czytać podobne pozycje, bo temat mnie interesuje. Z chęcią sięgnę też i po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałem tą książkę, jest bardzo ciekawa, ukazuje wszystko co taka książka powinna zawierać! :)
    Zapraszam do siebie - również o książkach :> www.catwalkbypages.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio ta książka robi furorę na blogach. Warta uwagi ze względu na tematykę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Z pewnością warta zainteresowania, ale wydaje mi się, że ciężka w lekturze dla osób, które dotknięte są tym problemem, bezpośrednio czy też nie. Ale jeśli choć trochę pomaga, to warto.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka na pewno bardzo dobra, ale ja raczej jej nie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Po co czytać o czymś, co się wie z własnego doswiadczenia, bo się przebywa koło takiej osoby? Nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Raczej nie przeczytam, choć książka na pewno będzie bardzo wartościowa dla osób, które borykają się z takimi problemami.

    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja na szczęście nigdy nie miałam styczności z tym problemem i stąd moje małe zainteresowanie tą książką. Uważam jednak, że to dobra pozycja dla tych, którzy borykają się z takimi czy innymi problemami.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzięki temu, że osobiście powiedziałaś mi, że książka nie tylko mówi o tym jak sobie poradzić z taką sytuacją, ale również dogłębnie przedstawia psychologię kobiet, to sięgnę po tę książkę, zawsze warto dowiedzieć się kilku prawd o sobie .

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia mi ogromną radość i za każdy dziękuję ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...