poniedziałek, 21 lipca 2014

Polszczyzna na co dzień - Wydawnictwo Naukowe PWN

 






Tytuł: Polszczyzna na co dzień
Wydawnictwo: Naukowe PWN
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 812









Ostatnio zasypuję was recenzjami książek z Wydawnictwa Naukowego PWN. Dziś również przedstawię wam publikację tego wydawnictwa, która dumnie stoi na mojej półce. Polszczyzna na co dzień pod redakcją Mirosława Bańko okazała się dla mnie wyjątkowo przydatnym tytułem.

Książka ta uraczy nas bardzo szczegółowym spisem treści. Odważę się napisać, że może być on często ratunkiem, gdy na gwałt potrzebujemy znaleźć informacje, które nas interesują. Książka podzielona jest na dziesięć rozdziałów, w których znajdziemy m.in. zasady pisowni, interpunkcji, komunikacji internetowej, jak również ABC stylistyki, gramatyki, dobrego mówcy. Każdy z tych rozdziałów jest wnikliwie omówiony.

W tej publikacji najwspanialsze jest to, że nie jest ona przeznaczona dla konkretnej grupy osób. Śmiało mogą z niego korzystać uczniowie liceum, studenci, a nawet politycy czy urzędnicy (co by szczególnie się niektórym przydało). Vademecum to jest przydatne w wielu kwestiach językowych, z którymi borykamy się każdego dnia, np. gdy musimy napisać list, podanie, skargę czy wypowiedzieć się na forum. Jak widzicie, poprawna polszczyzna jest nam potrzebna na każdym kroku, gdyż o nas świadczy. Polszczyzna na co dzień przychodzi nam na pomoc i sprawia, że nie ośmieszymy się przed naszym odbiorcą.

Tak jak w przypadku Poprawnie po polsku, nad tą książką również pracowało wielu językoznawców. Każdy rozdział opracowany jest przez kogoś innego, a niekiedy dowiadujemy się, że ta sama osoba pracowała również nad treścią innego rozdziału. Pierwszy z nich pozwoli nam nauczyć się dobrego stylu, dzięki któremu nasze teksty czytane będą chętniej. Przyznam, że rozdział ten bardzo mi się spodobał. Dzięki panu Adamowi Wolańskiemu otrzymałam wiele przydatnych informacji i wskazówek, jak lepiej pisać. Niekiedy byłam również zdziwiona, szczególnie gdy autor wspominał o zdaniach, które lepiej napisać w innej formie. Rozdział ten zawiera wiele pomocnych przykładów.

Bardzo istotne dla mnie okazały się również działy zawierające zasady pisowni i interpunkcji, z których wyniosłam cenne informacje. Natomiast bardzo przydatnym działam, którego nie spodziewałam się zastać w tym Vademecum, okazał się ten zatytułowany: „Zasady komunikacji internetowej”. Odwołuje się on do palącego problemu pisowni używanej w Internecie. Znajdziemy tutaj porady, jak pisać np. e-maile. Bardzo ciekawym rozdziałem jest również ABC grzeczności językowej. Małgorzata Marcjanik napisała o tym, jak zachować zasady grzeczności językowej w najróżniejszych sytuacjach, rozpoczynając od biznesowych, a kończąc na tych w windzie.

Kolejnymi bardzo pomocnymi rzeczami są wzory tekstów użytkowych. Każdy przecież wie, że najprościej uczyć się na przykładach, dlatego na końcu tej obszernej książki znajdziemy dziesiątki przykładów e-maili, listów, protokołów itp.

Warto polecić tę publikację każdemu, kto pragnie w praktyczny sposób poznać podstawowe formy pisania różnych dokumentów, ale również poprawności wypowiadania się na forach czy czatach. 


Wieczorem opublikuję wyniki konkursu, bądźcie czujni!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdy komentarz sprawia mi ogromną radość i za każdy dziękuję ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...